Recent content by Christoffer

  1. Christoffer

    OpenQuest är bäst?

    Tycker det finns en större elegans i RQ2 än i Ringworlds eller Mutant 2 (som typ är Ringworld ordagrant ner till exemplen) version, men tror helt klart det går att jobba med det på ett liknande sätt. Problemet med RW/MT2 är hur de är förklarade och det låter som att man stegar genom segment för...
  2. Christoffer

    OpenQuest är bäst?

    Kring handlingar måste jag säga att den enda rimliga läsningen av strike ranks i Runequest 1/2 är den absolut bästa som någonsin gjorts för BRP, och att inget annat spel plockar upp detta på ett rimligt sätt är förvånande. Det är inte jobbigt, det är otroligt dynamiskt, vad man säger att man gör...
  3. Christoffer

    Tidlösa rollspel

    Det finns väl massa saker som inte låter speciellt modernt (ei, James Bond är ju avstampet) när något säger det men i spel är det extremt funktionellt och man överraskas av hur fräscht det känns, det är väl exakt vad tråden handlar om? För spel som använder liknande tabell och är otroligt...
  4. Christoffer

    Tidlösa rollspel

    Chock har väl en helt egen tabell. Advances Squad Leader likaså. Det är ju det snygga med en CRT, man designar utfallen utifrån vad det är man vill åt. I ett spel kanske man vill åt en viss uppsättning utfall, i ett annat helt andra. En stor majoritet av alla krigsspel som skapats senaste...
  5. Christoffer

    Tidlösa rollspel

    Har ju nämnt Marvel Superheroes rörande detta också. Känns otroligt modernt på många sätt.
  6. Christoffer

    Rekommendera fantasylitteratur

    Åh, reviderar. Det fanns visst fler svar. Ö-världen + Jack Vance (Cugels Saga, Döende jorden, osv)
  7. Christoffer

    Rekommendera fantasylitteratur

    Finns bara ett svar, ö-världen av Le Guin.
  8. Christoffer

    Ett försvarstal till utmaningar

    Vill bara kasta in att gamism i GNS-terminologi mest är att vi finner en tillfredställelse att göra något för att det kräver viss ansträngning, vi måste, som undertiteln antyder, step on up för att hantera det. Något är inte helt lätt. Så att "klara" något är inte alltid grejen så mycket som...
  9. Christoffer

    [T2000] "Youre on your own"

    Sådant där är fantastiskt när man bara börjar följa utfall + agerande + utfall + agerande tills man kommer till något viloläge, typ bara rollspel och riktigt jävla bra böcker som inte prompt följer dramaturgisk logik 101 som fixar det.
  10. Christoffer

    When there is no risk, there can be no gain?

    Absolut inte godtyckligheter. Tvärtom! Det är det bryggan mellan fiktion till mekanik. Något som helt saknas annars. Men det är inget att debattera som rätt eller fel, snarare är det ju två olika perspektiv hur man vill att mekanik och fiktion ska relatera. Ser nu varifrån du kommer med din...
  11. Christoffer

    When there is no risk, there can be no gain?

    Precis. Så läs det som "synliggör varför du inte ser att de inte betyder något just för att de kan modifieras", jag synliggjorde mitt perspektiv utifrån att en värld runt om säger något om värdet, för mig är det inte godtyckligt att få -50% för att jag har en pil i buken, tex, det förtar inte...
  12. Christoffer

    Hårda regelundantag

    Tycker ju lite att det är att ta i att säga att man förlorar agens för att ens karaktär misslyckas att hålla sig samman, agens finns ju i val vi gör runt om och i vissa spel inbegriper det att välja att läsa en bok, att bege sig ner i en källare, att se någon i ögonen, osv. Så, kring ditt...
  13. Christoffer

    When there is no risk, there can be no gain?

    Förstår att man kanske inte gillar det, men att det inte betyder någonting är ju att överdriva rätt rejält. OM en spelledare sätter -100% på ett test, så innebär det ju att något i världen eller motståndet mot detta är lika starkt som karaktären själv är stark i sin färdighet, det säger väl...
  14. Christoffer

    When there is no risk, there can be no gain?

    Det är nog ungefär så jag använder alla former av konflikter i rollspel, från RQ2 till vad som helst nytt och fräscht. Om tycker inte man behöver tänka att realismen åker iväg, vad gör man, vad innebär det för risker, klart. Är väl lite givet att risken att gasa efter någon är annorlunda än att...
  15. Christoffer

    Söker spelledarlöst spel för sex spelare

    Kan tänka mig Shock kan fungera bra, men beror nog på om man med sl-löst menar att alla ska få spela en karaktär eller om man mest syftar på att sl-uppgifterna sprids ut kring bordet.
Top