Kuf Texas

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Gruppen drar igång Kuf igen. Den här gången spelar vi med Texas som kuliss.
Jag förenklar spelledandet genom att låta en AI göra min prep med handouts, SLP:er och grejs.

1710521521945.png

Vi körde en rask Session Zero innan spelarna fick sin första handout:

6/21/1992

FBI Raid on "Unity of Light" Compound Ends in Deadly Fire and Heroic Rescue

Redwast County, Texas

In a devastating turn of events, an FBI raid on the secretive "Unity of Light" cult compound in rural Texas resulted in a massive fire that claimed the lives of several cult members. The raid, aimed at apprehending the cult's enigmatic leader, Gabriel Stone, who is wanted by the FBI on charges of human trafficking and other serious crimes, took a tragic turn as chaos and destruction engulfed the compound.

The operation began in the early hours of the morning, as a team of FBI agents, supported by local law enforcement, descended upon the secluded compound to confront the members of the "Unity of Light" cult. However, the agents were met with fierce resistance from armed cult followers, leading to a violent confrontation that triggered a raging fire within the compound's main building.

Despite the perilous conditions, a group of women and their children, who had been held captive by Stone and subjected to years of psychological manipulation and abuse, were rescued from the burning structure by the courageous FBI agents who risked their lives to save the innocent victims. The women and children, now free from the clutches of the cult leader, are receiving critical care and support as they begin the process of healing from their traumatic ordeal.

As the smoke cleared and the flames subsided, the grim aftermath of the raid revealed a devastating toll, with the charred remains of several cult members found amidst the wreckage of the compound. While the exact number of casualties is still being confirmed, authorities believe that a significant loss of life occurred during the tragic incident.

Meanwhile, Gabriel Stone remains at large, evading capture and sparking a nationwide manhunt by law enforcement agencies to bring him to justice. The FBI is actively pursuing leads and urging the public to report any information that may lead to Stone's arrest, emphasizing the urgency of ensuring that a dangerous individual responsible for heinous crimes is swiftly apprehended.

The events that unfolded at the "Unity of Light" cult compound serve as a stark reminder of the dangers posed by manipulative and exploitative groups, highlighting the vital role of law enforcement in safeguarding vulnerable individuals and holding perpetrators of criminal acts accountable. The FBI's unwavering commitment to pursuing justice and protecting the innocent underscores the agency's dedication to upholding the rule of law and ensuring the safety of communities across the nation.
Sedan gjorde vi gubbar.

Rollpersonerna är de nu vuxna barnen till de befriade kvinnorna, och färdas till Texas för att utforska sitt förflutna.

Vanan trogen slumpade spelarna precis allt som gick, med undantaget av visst listigt bytande av grundegenskaper för att toppa partyt (RAW).

Truppen består av:
  • Brittany Robinson 23år - Student
  • Hanna Moore 27år - Präst
  • William White 27år - Rentier
Ett riktigt dunderparty efter vad det verkar, inte sant?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
314
Jag tänkte skriva en spelarkommentar att vi numera är erfarna Kufar och har lärt oss av tidigare misstag. Sen insåg jag att Laurens spelare självmant optat in till 3 KP (ett i alla fysiska attribut) på Hannah Moore genom att byta upp sig till INT 5. Smh som kidsen säger…
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Spelmöte 1 - Forth, Redwast County, Texas

Vi börjar med att fylla i lite luckor i rollpersonernas bakgrunder:

Det etableras att rollpersonernas mammor hållit kontakten efter att de befriats, och barnen hade träffats några gånger under uppväxten.

Hannahs mor Eleanor har nyligen gått bort, och när Hannah gick genom sin mors papper så hittade hon handout-artikeln, och vid slutet på livet hade hon yrat/pratat lite om sin tid i en kult. Det hade varit en svår tid för henne, livet i kulten var inte sunt, men samtidigt ville hon inte lämna sina nya vänner där. Hon fick förändringen påtvingad sig när FBI kom '92, och hon levde med saknaden av kultens tydliga strukturer och riktlinjer tills hon gifte sig med en präst som blev Hannahs styvfar.

Brittney hade nyligen en obehaglig upplevelse, hon vaknade av att någon hade tagit sig in i hennes lägenhet. Främlingen hade ställt konstiga frågor om hennes mor och sedan försvunnit.

När Hannah visade artikeln hon hittat för William så började förträngda minnen från tiden i kulten tränga sig fram hos honom och tillsammans beslutade de tre vännerna sig för att åka till Texas och ta reda på vad som egentligen hände där.

-

Rollpersonerna har tagit ett flyg till Texas, hyrt en Toyota Camry och styrt norrut, ut på vischan. De spikraka vägarna skär genom ett landskap utan kännetecken eller variation. Sand, gräs, ändlösa fält och boskap på fält. Enstaka mindre samhällen. De stannar till i Tylee (Sanavis County) och äter burgare till lunch, och sedan fortsätter de mot Forth. De kommer fram sent på eftermiddagen och tar in på Forth Valley Inn. Två sammanlänkade rum med både dörr och fönster mot parkeringen. Ett för Brittney och Hannah, och ett för William.

I den skumma receptionen får de lite tips av receptionisten Sam. Det finns en bar på andra sidan vägen, Sarah's Bar. Om de är mer äventyrslystna så ligger Hell's Roadhouse strax norr om stan. Det finns också en naturskön vandringsled i närheten som leder genom ett skogsområde som kallas "Whispering Pines".

De går till Sarah's Bar, äter chili, dricker Bud Light och smider planer till ljudet av mer countrymusik och omgivna av folk i hatt. Nästa spelmöte tänker de, i prioordning:

- Besöka biblioteket och se om de står något om kulten och FBI-räden i gamla tidningar.
- Lista ut var Unity of Light hade sin farm, och se om det går att besöka den för att kolla lite efter ledtrådar.
- Försöka hitta någon polis eller liknande som var med vid räden och ställa lite frågor.
- Besöka Hell's Roadhouse.

Inför nästa möte
Biblioteksbesöket blir nog inte så spännande att spela, jag försöker dra ihop några handouts med passande innehåll som spelarna får kika på.
Ett besök på farmen kan nog ta sin tid.
Ett samtal med någon polis.
Jag tror inte vi hinner med Hell's Roadhouse också när spelpassen bara skall vara typ 90-minuter långa, Men farmen och polisen blir två scener så ganska lagom för ett spelmöte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Det dryper verkligen av stämning hittills! Det bidrar verkligen med små detaljer som biltyp och sådant också!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Spelmöte 2 - Unity of Light compound, Redwast County, Texas

Rollpersonerna hänger på låset till det lokala lilla biblioteket dagen därpå, de vill veta var Unity of Light-gården ligger. SL har ägnat två veckor åt att förbereda detta och dumpar åtta powerpoint-slides i deras inkorg. Det är handouts med tidningsartiklar ur traktens dagstidning Liberty Gazette, 30 år av nyhetsrapportering om Unity of Light prydligt sammanfattat. Spelarna bestämmer sig för att inte läsa dem eftersom SL redan har kryssat på deras karta var gården ligger.

Så iväg bär det med Äventyrs-Toyotan, åt nordöst, mot ett kryss på kartan. Gården är inhägnad med ett högt staket, och grinden är låst med hänglås. I gräset ligger en solblekt förmaning från FBI om att området är en brottsplats, komplett med laghänvisningar om vilket fruktansvärt öde som väntar vid överträdelse. William spänner bogserlinan i grinden och sliter sönder låset så de kan köra in i lugn och ro.

23 år av vanvård har satt sina spår. Grödor som majs och solrosor växer huller om buller med låga träd och buskage.

15-talet vitmålade byggnader utgör själva gården. I centrum ett stort hus som visar spår av en eldssvåda. Allt är övergivet och i förfall. Stormar har slitit taket av några byggnaderna, enstaka fönster är krossade, men inga matförpackningar eller grafitti som antyder att traktens ungdom gjort platsen till ett tillhåll. Tomhylsor ligger i gruset efter eldstriderna i samband med räden.

De bryter sig in i det stora huset genom ett fönster. Inredningen är vitmålad, golvet är vitt, ljusrörsarmaturer hänger tätt i taket. Brittany testar en ljusknapp, men nej, ingen el. Huset har samlingslokaler, ett storkök, klassrum, ett riktigt församlingshem. Dock total avsaknad av altare, avgudabilder eller ens fresker på väggarna. Den stora salen är tydligt brandskadad, svart sot har runnit som tårar på de vita väggarna i släckningen.

De spatserar runt på området ett tag, kollar in genom fönstren i några av de mindre husen, sovlängor. En lada innehåller dammiga jordbruksredskap.

Ett tut får dem att rycka till, och in på gården rullar sheriffens bil. De ger sig till känna, och blir kort förhörda av sheriff Carter, en gammal grå och lite småfet farbror i beige uniform. Då de inte ställt till något på riktigt och verkar vara välartade ungdomar i övrigt som dessutom har band till platsen så tar han inte så allvarligt på saken, men de har inte rätt att vara här, det är trots allt en brottsplats under utredning.

De flyttar sig in i skuggan och han låter sig intervjuas en stund. Jodå han var här vid räden, men som ung deputy fick han vakta vägen medan hejarna från FBI sköt saker sönder och samman. Han verkar inte imponerad. Men det slutade ju lyckligt för de unga kvinnorna och deras barn i alla fall. De undrar om det finns några gamla Unity of Light-medlemmar i trakten de skulle kunna söka upp?

Jodå, Sarah's Bar drivs av Sarah Jenkins, och hon berättar nog om Unity of Light om de frågar. Och i Brown finns Sarah Jackson, även hon en gammal medlem. Några män kvar? Jodå, det finns en konstnär i trakten som heter Jacob Waters, han fick en smäll på fingrarna i det rättsliga efterspelet men han skyllde på Stone och de som dog i räden. Han målar konstiga tavlor och håller sig undan.

Något ställe de skall akta sig för om de turistar i trakten ett tag? Carter menar att de är turister, de kommer att bege sig till Hell's Roadhouse vad han än säger, men att de skall ta det varligt och inte ge sig in i några dryckestävlingar med lokalbefolkningen.

De tackar för informationen och han ser till att de lämnar gården innan han själv kör ut.

Spelarna bestämmer sig för att läsa sina handouts och sedan återkomma med en önskelista om saker att göra i god tid till nästa spelmöte.

1712906293893.png
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Spelmöte 3 - Hell's Roadhouse, Redwast County, Texas

Deras hyrbil hade stått still i solgasset medan de utforskade bosättningen, men med ACn på fullt blås blir det snart så kallt att huden knottrar sig. De återvänder till Forth.

Det är sen eftermiddag och de tar chansen att få prata lite med Sarah Jenkins på Sarah's Bar, kvinnan i mitten på bilden från den gamla tidningen. Det är ju förtio år sedan bilden togs, men hon är helt igenkänbar där hon står bakom bardisken. De beställer Bud Lights' och Hannah presenterar sig som Elenor Martins dotter, de kände varandra en gång i tiden. Sarah tänker efter en stund och gör kopplingen. Hannah berättar att hennes mor nyligen gick bort och att hon nu gräver i det förflutna och sina vaga minnesfragment från tiden med Unity of Light.

Det är ett tag till kvällsrushen, Sarah har tid och de sätter sig i ett bås med sina immiga flaskor. Sarah kommer ihåg Elenor, men inte Hannah själv. Men barnen var ju mer gemensamma så det är inte så konstigt, men Hannah verkar ju ha blivit bra folk av.

Sarah själv gick med 71, och hon var bara 15 då. Det var en annan tid då. Och nu när hon tänker tillbaka så är det inte så mycket goda minnen. De visar henne bilden från reportaget. Sarah känner igen bakgrunden, den är tagen på bosättningen. De berätttar att de var där tidigare på dagen, men inte hittade så mycket. Det var mest stort, tomt och varmt.

Brittney menar att hon hade väntat sig att det skulle ha varit mörkare, men det verkar ha varit väldigt ljust där med de vitmålade väggarna och alla lamporna. Jodå, ljuset släcktes aldrig i huvudbyggnaden, och de var ofta där.

William frågar om hon inte kan berätta lite om deras mödrar, de är alla tre barn till tidigare medlemmar i Unity of Light. Sarah ursäktar sig med att livet i gemenskapen var rätt speciellt, och rätt mycket syra. Gabriel menade att det öppnade deras sinnen, tillsammans med ljuset. William undrar om även barnen fick syra? Nej, det tror inte Sarah, men det fanns överallt och barn är ju barn så nog kan de ha fått i sig det av misstag.

Rollpersonerna tindrar med ögonen, det här verkar ju väldigt lovande. Men Sarah förmanar dem, de måste säkert söka i sitt förförflutna efter svar, men de borde inte gräva för djupt gemenskapen hade sina baksidor också. Den man är i gemenskapen är inte den riktiga personen. Hon svarar på deras frågor för att ge dem ro, inte för att uppmuntra dem.

Hannah byter ämne, de har träffat sheriff Carter, han sa att Gabriel fortfarande saknades. Sarah nickar, hon har inte sett honom. Kanske är han glömd under golvet eller i väggarna på bosättningen, kanske har han rest långt därifrån. Hannah undrar om gemenskapen var rik, något som hade kunnat finansiera hans flykt. Sarah tror inte det, visst bidrog nya medlemmar när de kom, och man levde billigt i bosättningen. Men några större pengar tror hon inte de hade.

Finns det någon mer de kan prata med för att få höra mer? Jo, Sarah Jackson som håller till i Brown, hon var inte med lika länge, kanske är hennes minnen klarare.

Folk börjar droppa in efter jobbet. Sarah behöver återgå till sin bar. De tackar henne, beställer mat och äter innan de beger sig.

-

De bestämmer sig för att göra en utflykt till Hell's Roadhouse redan samma kväll. De bestämmer möte om en halvtimme på parkeringen och går till sina rum för att fräsha upp sig och byta om.

När tjejerna kommer sitter redan William i bilen och väntar.

Klockan är efter sju när de närmar sig Hell's Roadhouse. Solen står lågt över horisonten. Det är så dunkelt att neonljusen glimmar klart, men det går fortfarande att se väggmålningarna på vägkrogen tydligt. Det är helvetets boskap, rödögd och frustande, drivna av cowboys över en vindpinad stäpp.

Den väldiga parkeringen är så gott som övergiven, det verkar inte vara mycket folk här på en vardagskväll. Några dammiga pickups, ett fåtal motorcyklar, och en hyrminibuss från Hertz som bryter mönstret.

Brittney tittar längtansfullt mot motorcyklarna och berättar att hon dejtade en knutte förr, han var snäll, i alla fall mot henne.

Där inne spelas outlaw country genom högtalarna. Stället är inte helt olikt Sarah's Bar, men större, smutsigare och högre i tak. En gammal kvinna med tatuerade armar står bakom baren. Många av gästerna är män i skjortor med uppkavlade ärmar som kastar dart. Några unga kvinnor i boots och korta kjolar dricker cocktails, en grupp stundenter i pikétröjor pratar högljutt runt ett bord, en ensam knutte med svart skinnväst hänger i baren och pratar med bartendern.

Brittney och Hannah ställer sig nära knutten vid baren och Brittney försöker tindra lite för att fånga hans intresse, men han tycks inte ta någon notis om henne. William beställer nachos. Tjejerna Buds och rom-och-cola.

William öppnar ett samtal med damen bakom baren, de är nya i Forth och undrar vad som är på gång. Hon säger att det är en pokerturnering på fredag, och meet för motorcykelfolk från när och fjärran i helgen. Något spännande att se? Hon granskar honom noga och föreslår sedan Dusty Hollow, ett samhälle som stått övergivet sedan förra sekelskiftet men som är ganska välbehållet. Han kollar på några foton som hänger på väggen bakom baren, underhållningen verkar omfatta poker, livemusik och wet t-shirt-tävlingar

Brittney testar att snacka lite med studenterna, kanske har de lite droger som hon kan köpa? Nej, det är nördar på roadtrip. Hon stryker dem från listan.

Rollpersonerna bestämmer sig för att runda av besöket och återvända till Valley Inn för natten.

Spelarna önskar sig möte med Sarah Jackson i Brown, se Dusty Hollow och kanske träffa konstnären Jacob Waters om det finns tid nästa gång vi spelar.


1715523051251.png
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Mellansnack från andra sidan skärmen

Vi har nu spelat tre spelmöten på ungefär 2 timmar vardera och ett session zero där vi gjorde gubbar. Så vi har väl kommit ungefär lika långt som en bordsgrupp skulle ha gjort på ett spelmöte.

Att dra igång en Kuf-kampanj bär lite med sig barndomens förväntan inför julafton. Spelarna går runt i världen, pratar med SLP:er, och försöker utröna vad det kan vara som är i paketen genom att skaka på dem. Var de väljer att göra sin första konfrontation är viktigt för det kommer att färga hela kampanjen. Det valet kommer att sätta hjulen i rullning och i alla fall antyda vilka SLP:er som kommer att vara med respektive mot rollpersonerna.

När de väl går in i sin första återhämtning så kan de börja slå slag för att fiska fram information och ledtrådar i downtime, men än så länge är det klassiskt rollspelande som gäller.

Spelarna har börjat spekulera i hur länge det kommer att dröja till deras första återhämtning, och de verkar tro på sju-tio spelmöten. Det är en långsam start.

--

Jag spelleder med en AI som hjälpreda, och det har jag inte gjort någon hemlighet av för spelarna. Jag fick frågan hur mycket av kampanjen som är mina egna funderingar och hur mycket som är AIn. Och det är inte helt lätt att säga, men det är nog mer AI än de flesta tror. Däremot har jag tagit en redaktörsroll. AIn är väldigt bra på att spotta ur sig information och ideer, men den har ingen känsla för kvalitet. Så för en sida AI-material i spelledarpapprena är det nog tre sidor skräp som hamnat på golvet i klipprummet.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
314
Brittneys spelare här.

Trots att Brittney, William och Hannah än så länge är lyckligt ovetande om allt som väntar är ju vi spelare väldigt medvetna att vi spelar ett gnostiskt skräckrollspel skrivet av Wilhelm Person.

Alltså har vi följande prioriteringar och har spelat rätt aggressivt efter dessa:
  1. Lista ut hur vi passerar den gnostiska barriären den här gången. Alla kampanjer har haft lite olika ingångar där men gemensamt är att jag det är först när man tar sig till andra sidan som insikten (=erfarenhetspoängen) bör rulla in på allvar. Vi är efter intervjun på Sarah’s bar kombinerat med besöket till resten Unity of Light’s bosättning rätt övertygade om att hallucinationsframkallande uppåtknark och starkt ljus på en plats där barriären verkar svag är den mest lovande ingången.
  2. Hitta en lagom utmanande konfrontation så att vi kan gå in i återhämtning och skaffa följeslagare. Vi har dålig tillgång till vapen och är nivå 0 hela bunten så en köttmur av henchar är bland de enda sätten som vi kan förbättra våra chanser att överleva första trippen (pun intended) till andra sidan. Britney har KAR 5 och tänker nyttja detta till fullo, därför vill vi…
  3. Chatta upp lite lovande potentiala följeslagare som vi i bästa fall kan få fördel på att rekrytera i återhämtningen. En biker med lite våldstendenser kanske? Dessutom ger henchar bra narrativ, i många fall minns vi dem bättre än rollpersonerna.
  4. Vi är inte säkra ännu på om det finns faktioner i den här AI-doftande sandlådan men vi håller ögonen öppna efter folk och sammanhang som skulle kunna vara kulter att lära sig av eller konfrontera.
  5. Det verkar vara dåligt med ockulta böcker i Texas, vi letar efter xp på andra ställen än så länge. 😄
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
Jag spelleder med en AI som hjälpreda, och det har jag inte gjort någon hemlighet av för spelarna. Jag fick frågan hur mycket av kampanjen som är mina egna funderingar och hur mycket som är AIn. Och det är inte helt lätt att säga, men det är nog mer AI än de flesta tror. Däremot har jag tagit en redaktörsroll. AIn är väldigt bra på att spotta ur sig information och ideer, men den har ingen känsla för kvalitet. Så för en sida AI-material i spelledarpapprena är det nog tre sidor skräp som hamnat på golvet i klipprummet.
Hela grejen är ju jättespännande att följa och om du skulle orka berätta lite om hur du använder AI tror jag vi är många som skulle uppskatta det!

Keep up!

//B
 
Top