WRNU’s bokklubb 2024

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
224
Jag har läst Silver under Nightfall av Rin Chupeco.

När man läser om boken så fastnade jag för en beskrivning, den skulle passa för den som gillar den animerade Castlevania serien. Det är en queer roman som även skall innehålla en del kärlek, sex och romantik. Kändes ändå som lovande!

Remy är en vampyr jägare i ett skrå som inte tolererar honom. Det går rykten om att han är hälften vampyr själv.
Hans far ser honom som värdelös och tidigt gjort honom till ett stenhårt vapen.
Remy Pendergast har dock ett hjärta av guld och ser inte på vampyrer som andra gör. Kanske är ändå möjligheten att kunna leva tillsammans i någon slags harmoni eventuellt möjlig.
När landet Aluria hotas så måste han teama upp med personer som han aldrig trott han skulle kunna komma överens med.

Kärlek, intriger och fighter avlöser varandra i en salig blandning.

Boken var helt ok men jag hade trott att de skulle vara mer Castelvania vibbar och var således inte helt såld.
Relationerna och sexet kändes mer som en utfyllnad i boken än som något som tillförde.
På plussidan får ändå nämnas att Remy är en rätt intressant karaktär och att hans följeslagare även är intressant porträtterade.

kommer jag läsa del 2?
självklart!
3 av 5 snudd på 4
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Double whammy!

Jag har konsumerat mitt livs första vanliga deckare*, Rotvälta av Tove Alsterdal. Jag lyssnar normalt inte på ljudbok, men fick i uppdrag av min kompis att plocka fram något till vår roadtrip hem till Ångermanland. Plockade med mig några alternativ, och lite lyckosamt hamnade vi på den här. Den utspelar sig ju i Ådalen, så det var ju liksom orter vi kände till som polisen Eira Sjödin åkte runt i. Det var inte nödvändigtvis orter som uppläsaren (eller ens författaren) var lika välbekant med – Köja uttalas inte med hårt k.

I vilket fall blev jag oväntat nyfiken på hur det skulle läsa sig, och hade generellt rätt trevligt med att lyssna på den. Sorgligt nog hann vi inte riktigt klart innan jag blev avsläppt vid pendeln i Solna – så jag läste klart den i pocketboken jag norpat på något bokbytarbord eller nåt.

* Har tidigare läst Blodsmak: ett fall för Sennja Maler (utspelar sig i Mutant:UA-settingen) och några Cadfael (medeltida munkdeckare)


Ett av de andra alternativen var Uppvaknandet av E. P. Uggla, Drakar och Demoner-boken of ”Dimmornas fucking dal”-fame. Lyckades inte koppla upp min mobil mot bilstereon, så det blev inte den under resan. För att Nynäshamns kommun inte ska ha slängt bort typ 25:- på mitt lån så tog jag och lyssnade på den under ett par promenader, och så på resan till och från jobbet idag.

Gillade den överlag, kom att fastna lite för huvudpersonerna när allt kom omkring. Mycket i handlingen kändes på sätt och vis som troper, bitvis mer från rollspelsvärlden än fantasylitteraturen – men det är inget jag tror målgruppen (10-12 år) tänker på.

Till skillnad från nya Drakar och Demoner pratar boken om både halvalver och halvorcher, medan en del detaljer kändes som Uggla nog fått kika på spelet och kunnat luta sig mot saker därifrån. Till exempel så tas det upp att
helare inte kan läka sina egna skador – som det väl var i tidigare versioner av reglerna? Det presenteras som en viss rollfigurs förståelse av saken, så det kommer gå utmärkt att bryta mot senare.

Konstigaste grej: namn plockade direkt från tabellerna i spelet.
 
Top