Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Ja, det är värt att påminna om.

Samtidigt är ju Rasmus väldigt klar med att han verkligen inte har ett lågstatusyrke eftersom han röstar på mig när jag outat "lågstatusyrke" med motiveringen "det har inte jag!". Vad kan han ha för yrke som promptar honom att göra så? Visst finns det yrken som varken är låg- eller högstatus, men jag har svårt att se att han skulle agera på det sättet om han inte har ett högstatusyrke, eller?
Jag tycker hans röst på dig för att du claimar lågstatus är mer rödande än att per automatik innebär att han har ett högstatusjobb.
Jag ger mig inte in i en diskussion om vilka jobb som är mellanmjölk, för det ligger nära att outa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Jag tycker hans röst på dig för att du claimar lågstatus är mer rödande än att per automatik innebär att han har ett högstatusjobb.
Jag ger mig inte in i en diskussion om vilka jobb som är mellanmjölk, för det ligger nära att outa.
Och vad skulle det vara för farligt med att outa?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Okej. Det här är det som hände i början av rundan.

Rasmus skriver följande:

Jag tror att fluffet har betydelse och att yrke kan hinta om fraktionstillhörighet. Där tänker jag att vi kan spela mot spelledaren lite.

@Vimes , vad tycker @Waterhouse är ärofulla yrken? De dumma mobbarna, vad blev de i livet? Vad tror du WH tänker?
I mitt svar anger jag att jag har ett vanligt lågstatusyrke. Vilket Rasmus besvarar med "Jag har inte ett lågstatusyrke" och en röst på mig.

---

Är Rasmus bybo verkar han alltså tro att bybor inte har lågstatusyrken. Det är väl ok om han själv inte har det, men det går (som påpekat) emot fluffet i startinlägget.

Är Rasmus ulv. Ja, hur har han tänkt då? Vad är ulvrationaliteten. Jag kan tänka mig det här scenariot:
1. Ulvarna har konstaterat att det finns någon form av överrenskommelse mellan deras yrken (de kanske alla är GDPR-konsulter).
2. De tror inte att yrkesdiskussionen kommer gå att undvika (vilket jag tror är en helt korrekt analys).
3. De väljer att ta initiativet i diskussionen genom att initiera den genom Rasmus, som bollar till mig och sedan smashar tillbaka på min lite försiktiga retur.

Risken för ulvarna är att Rasmus kommer rödas, men samtidigt kan de samla tillräckligt med tidig info för att göra informerade val om hur de ska ljuga i resten av spelet.

Alternativet är kaos-ulv: det finns ingen överensstämmelse mellan ulvarnas yrken och Rasmus går in bara hugger en grej att jobba med.

Oavsett lirar det med Rasmus sätt att spela ulv tycker jag.

Nä, Rasmus får nog resonera lite om detta, tack.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Om inte annat vore det bra om @RasmusL i varje fall resonerade lite mer om sitt yrke.

---

Jag håller min röst på Rasmus tills jag sett något klargörande. Men ärligt talat så är Sidds spel osedvanligt all-over-the-placeigt. Jag skulle gärna se @Sidd skriva ett sammanhållet inlägg om vad han tror om spelet och spelarna hittills. Alltså inte snurra in mer i förvirrade diskussioner utan bara typ fem punkter om vad Sidd tror om spelet just nu.
Så du tycker jag brusar MEN vill att just jag ska skriva mer😇
1. Jag tror WH fixat ett rätt typ VJVS. Som jag fiskade om hos dig Vimes så är det WHs första arr och därmed tänker jag att det INTE är för många konstiga förmågor med i spel. Standard Nattmord, Siare, Väktare👍
2.Dock tror jag Nattmorden kan vara platsberoende: Dansgolvet-Baren. Detta bör vara till hjälp för byn som beroende på var folk är då kan visa var mördaren är. Därför har jag tryckt på att det är viktigt att det innan deadline blir klart med vart alla hamnar. Så kan vi kanske se nåt vid nattmords-utfallet.
3. Tror även byns förmågor: Siare, Väktare är platsbundna så dessa 2 spelare vill gärna veta vart sina mål för sina förmågor hamnar så de kan göra rätt val. Nerf för Väktaren alltså som måste vara på samma plats 50% som den Ulv som utför Nattmord.
3. 10 spelare och typ Vaniljspel: 4 vore för jobbig uppförsbacke för Byn och jag är pessimist så gissar på 3 Ulvar.
4. Ulvarna har alltid info-övertag och byn brusar och kaosar fel så jag vill gärna ha så mycket kort på bordet som möjligt så att byn kan sortera bort att felaktigt snurr. Jag är alltså för all outning som INTE avslöjar byns Siare och Väktare👍 Tror även vi börjar fatta att det faktiskt tom är viktigt att dessa outar rätt tidigt i spel (R2-R3) så byn får infon innan de råkar bli random Nattmördade.
5. Samarbete: Ulvarna smutskastar, påstår sig misstolka och som nu slänger ut sig att nån är snurrig i stället för att läsa posterna som skrivits. Hittar byn en plan att förhålla sig till (in i spel nu @Impetigo 😉) så börjar Ulvarna vrida sig i plågor och slingra sig eller lågflyga och titta upp i himlen i stället för att svara på tal.

Det var mina 5 punkter: Bordet är nu dukat gott folk att ta för er👍🙏😇

Varsogoda å hugg in 🍽
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
@Sidd Den här studsigheten mellan ämnen är ju nånting. När yrkesdiskussionen först var igång så skippade du den för att ge dig på @Anthrox istället (vilket jag inte kan se att du bemötte efter att jag påpekade), men nu är det den viktigaste diskussionen? Jag fattar inte om du tänker att dina vaga inlägg är en kod som bybor kan fatta och inte ulvar, men
ingen fattar
. I Dune så lyckades du övertyga oss att du var ulv trots att du inte var det, när spelet redan var klart. Det här hjälper inte byn.

Å andra sidan kanske det är bra att ha dig kvar i spel även om du är ulv. Med lite tur kanske du postar en FBI-bricka om ett tag.

Jag tycker att outningståget är en bra idé nu när det verkar som att @Brynolf vaknat ur sin dvala.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
@Sidd Den här studsigheten mellan ämnen är ju nånting. När yrkesdiskussionen först var igång så skippade du den för att ge dig på @Anthrox istället (vilket jag inte kan se att du bemötte efter att jag påpekade), men nu är det den viktigaste diskussionen? Jag fattar inte om du tänker att dina vaga inlägg är en kod som bybor kan fatta och inte ulvar, men
ingen fattar
. I Dune så lyckades du övertyga oss att du var ulv trots att du inte var det, när spelet redan var klart. Det här hjälper inte byn.

Å andra sidan kanske det är bra att ha dig kvar i spel även om du är ulv. Med lite tur kanske du postar en FBI-bricka om ett tag.

Jag tycker att outningståget är en bra idé nu när det verkar som att @Brynolf vaknat ur sin dvala.
Jag svarar då eftersom att du frågar just mig:
Jag skummade tråden rätt försiktigt där å då och tänkte att det här med Yrken kan ju vara en grej som jag verkligen ville se hur Vimes-Rasmus hanterade men inte vågade skriva nåt om för att det då skulle avslöjas vad jag tänkte på. Sen senare så var det jui mitt tycke rätt uppenbart att korken var urdragen så då är det väl verkligen bara att kliva på och outa.
Jag har flera gånger frågat alla i tråden om detta och undrar varför det tvekas så in i norden om hur vi ska göra?
I stället för att ta ställning så tassar ni runt som rädda möss - varför inte diskutera sakfrågan.
Ser du några problem med outningen av Yrken nu i detta läge?
Jag visste verkligen inte vad jag skulle säga där å då men nu så tar jag ordentlig ställning👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Jag vill se Rasmus outa yrke innan jag bestämmer mig för om jag tycker vi alla borde göra det. För jag misstänker, som jag nämnt tidigare, att det antingen kan finnas en koppling mellan yrket och en bybo-powerroll (och då outar vi våra powerroller om vi outar yrken) som i att byborna med powerroller har lite mer fancy jobb än bajspumpare, eller så har ulvarna fått information kopplade till klädsel/yrke (som i förra spelet där en ulv visste att byns siare gillade pommac) och får reda på våra powerroller om vi outar.
Sen tror jag att WH har gett olika yrken till alla, så det är ju bra om en eventuell outning är koordinerad i en bra form. Ifall det blir så att en ulv ljuger ihop ett yrke som redan är med i spel.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Varsogoda å hugg in 🍽
Tack. Det här hade inte kommit in när jag skrev mitt lite frustrerade svar ovan.

Hur menar du med punkt 2? Vi har inget annat sätt att samordna var folk hamnar än via den speltråden (om det inte finns snyggingroller som får prioritet) så det kommer ju vara öppen information oavsett. Om nattmorden är Utkante-stajl och en ulv måste placera sig på rätt plats och pricka ett offer på samma plats så hade det ju varit en fördel för bybor att mörka var de tänker hamna, men det är ju stört omöjligt att göra i det här spelet.

Nu kom det in ett till inlägg så jag svarar i samma.

Jag har flera gånger frågat alla i tråden om detta och undrar varför det tvekas så in i norden om hur vi ska göra?
Det har tagits upp av Anthrox i post #64. I Nora 1.0 satt ulvarna på förhandsinformation om detaljer angående de viktigaste rollerna. Tack för påminnelsen. Nu är jag osäker på massoutningen istället :)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Hur menar du med punkt 2? Vi har inget annat sätt att samordna var folk hamnar än via den speltråden (om det inte finns snyggingroller som får prioritet) så det kommer ju vara öppen information oavsett. Om nattmorden är Utkante-stajl och en ulv måste placera sig på rätt plats och pricka ett offer på samma plats så hade det ju varit en fördel för bybor att mörka var de tänker hamna, men det är ju stört omöjligt att göra i det här spelet.
"Via den här speltråden"

Det går ju visserligen att mörka var man hamnar genom att bluffa och neka en planerad dans kom jag på. Problemet är att om man är planerad att dansa med en ulv hamnar man i så fall ändå med samma ulv i baren. Men om nattmorden kräver att ulvarna är samlade så blir det en faktor.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Vet inte riktigt hur tanken med tåg ska vara men du är i alla fall på att det ska outas👍
Med "tåg" menar jag alltså som @Andersson föreslog tidigare, ordningen är inte så viktig för mig men om man kan vänta tills alla andra outat genom att inte vara aktiv i några timmar så är det dåligt. Men jag är som sagt lite osäker nu.

Så att OM man ska outa får man nog lägga upp en tågordning för det som undviker att ge ulvarna för mycket information som gör outningen meningslös. T ex att man använder ordningen som Waterhouse listat spelare i startinlägget (om man inte vill ha bokstavsordning igen) och först går uppifrån och ned där alla avslöjar en av yrke/klädsel. Därefter avslöjar vi den andra av de två sakerna, fast i omvänd tågordning (så att den som var sist senast börjar). Då kommer man både ifrån att ulvarna kan positionera sig sent med flit, samtidigt som att de inte har en jättefördel med att svara sent och kunna se vad de andra sagt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Hur menar du med punkt 2?
Bra med bollande av sakdiskussioner Hägern👍 Jag tänkte att nattmördande ulv behöver vara på samma ställe Bar-Dansgolv som sitt tänkta offer.
Nu när jag skrev detta så var det en spelmekanik som vi Ulvar (Sidd, WH, Brynolf) faktiskt hade att förhålla oss till senast i Ulvfellas: vi behövde bestämma VEM av oss som skulle Nattmörda och om byn (Väktaren) in att sätta just den ulven i “Jaktstugan” så blev det inget Nattmord. WH kan nog tagit med sig den spelmekaniken nu här i Nora. Att bara en bestämd Ulv av de i Ulvlaget ska utföra Nattmordet.
Du har alldeles helt rätt om att vi inte kan dölja vart vi hamnar MEN vi kan öppet deklarera valen och därefter kolla vilka som följde den ärliga öppna agendan👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Problemet är att om man är planerad att dansa med en ulv hamnar man i så fall ändå med samma ulv i baren. Men om nattmorden kräver att ulvarna är samlade så blir det en faktor.
Tror inte Ulvarna behöver vara samlade.

Visst: de två som inte dansade som de påstod hamnar ändå tillsammans i baren så ingen skillnad för Nattmordet.
Dock påverkar denna dribbling Väktare/Siares arbete: det vore väl dåligt för byn?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Tror inte Ulvarna behöver vara samlade.

Visst: de två som inte dansade som de påstod hamnar ändå tillsammans i baren så ingen skillnad för Nattmordet.
Dock påverkar denna dribbling Väktare/Siares arbete: det vore väl dåligt för byn?
Jag föreslår det inte som metod. Det var ett rättande av mig själv för att jag sa att det var öppen information innan rundans slut var alla kommer stå.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Ser nu när detta om dansande och dribbel bollas att det kommer uppstå en diskussion rundan efter mellan dessa 2 om VEM som inte fullföljde sitt åtagande om danspartner till SL. Blir som ett motclaimande av powerroller. Nåt att ta med i beräkningen för byn👍
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ska packa ihop och köra några mil nu men har läst ikapp lite någorlunda. Yrken känns ju som en bra tråd att dra i.

Jag har flera gånger frågat alla i tråden om detta och undrar varför det tvekas så in i norden om hur vi ska göra?
I stället för att ta ställning så tassar ni runt som rädda möss
Heja Sidd! Men sen sitter folk och hukar tysta i en timme? Ju mer det konsensus ligger på att det hukas desto troligare att ulvarna gillar läget. Alltså, de är skraja för att behöva ljuga. Så då låter vi dem göra det då. Jag är arborist. Så, kör ba! Rasmus kan vara nästa.

Röst: @RasmusL

(Folk med eventuell kunskap som kan pussla ihop "pizzabagare har flanellskjorta" kan förslagsvis sitta still tills alla outat.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det går ju visserligen att mörka var man hamnar genom att bluffa och neka en planerad dans kom jag på. Problemet är att om man är planerad att dansa med en ulv hamnar man i så fall ändå med samma ulv i baren.
Varför skulle man bluffa om man inte är ulv? Ok om man är någorlunda säker på att man kommer dansa med en ulv kanske man kan göra det, men ja, då dör man väl ändå i baren så spillerill.

Och som sidd sa nyss så är det ju båda som blir misstänkta om man gått ut med att dansa ihop men sen inte gör det. Ingen vidare bybotaktik.

Men om nattmorden kräver att ulvarna är samlade så blir det en faktor.
Att alla ulvar skulle behöva vara på samma "ställe" (dansgolv/bar) menar du? Det låter som en rätt fet ulv-nerf som jag definitivt inte tror på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Att alla ulvar skulle behöva vara på samma "ställe" (dansgolv/bar) menar du? Det låter som en rätt fet ulv-nerf som jag definitivt inte tror på.
Jo, men om du tänker på att det kanske finns tre ulvar i spel? Då är det nog en ganska rimlig tanke.
 
Top